in realtà gli studi scientifici sull'uso del fluoro nella prevenzione della carie sono tanti, ma nessuno dimostra la reale utilità del fluoro sistemico (vedi gocce e compresse). vari studi (e quindi le raccomandazione dell'associazione americana dentisti) hanno dimostrato che i primi passi nella prevenzione della carie sono (e li conosciamo tutti) pochi zuccheri, mai bevande zuccherine (anche camomille e succhi) nel bibe prima di dormire, e lavare bene i dentini, anche quelli da latte, con dentrificio al fluoro per bambini.
Aggiungere fluoro in compresse o gocce può aiutare se i livelli di fluoro sono estremamente bassi (ma le acque che usiamo comunemente sono fluorinate) e vi è un altissimo rischio. altrimenti non è necessario.
i rischi invece di elevati livelli di fluoro nel corpo si riassumono con una parola: fluorosi. la fluorosi deriva da livelli troppo alti di fluoro nel sangue, che finisce per depositarsi nelle ossa e nei denti. il periodo critico per lo sviluppo della fluorosi è nei primi 4 anni di vita, dopo gli 8 anni il rischio si riduce sensibilmente. Il problema è diventato talmente serio negli USA che l'associazione americana dentisti da Novembre 2006 raccomanda di non preparare il latte in formula con acqua fluorinata e di ridurre l'introito di fluoro nei primi 12 mesi di vita.
l'uso di fluoro è sicuramente indicato una volta spuntati i denti permanenti, in quanto a quel punto la fluorosi dentale non si può più manifestare, e il fluoro è utile per rinforzare lo smalto (e quindi prevenire la carie). ma i denti definitivi spunatno ben più tardi dei primi 3 anni di vita.... inoltre i dentrifici sono tutti fluorinati, e il fluoro si assimila anche così, quindi in realtà potrebbe essere sufficiente, a meno di vivere in una zona con scarsa fluorinazione delle acque.
conclusione? personalmente credo che il fluoro sia un bel buisness, che l'uso del fluoro sistemico sia consigliabile solo in bambini più grandi, e che sarebbe meglio semplicemente osservare le norme che da sempre vengono raccomandate (no zuccheri e lavare i denti con dentrificio fluorinato).
il mio è un parere personale sulla base di dati scientifici, ma mi rendo anche conto che tanti pediatri continuano a raccomandare l'uso di fluoro, quindi vi lascio liberi di trarre le vostre conclusioni.
per chi volesse leggere qualche articolo (in inglese), ecco qui (ho sottolineato le conclusioni rilevanti):
Fluoride supplements, dental caries and fluorosis: a systematic review.
Department of Cariology, Restorative Sciences and Endodontics, School of Dentistry, University of Michigan, Ann Arbor, MI 48109-1078, USA. imsailai@umich.edu
BACKGROUND: In this review, the authors examine evidence regarding the effectiveness of fluoride supplements in preventing caries and their association with dental fluorosis. METHODS: Using tested search filters, the authors searched MEDLINE, the Cochrane Central Register of Controlled Trials, OVID Evidence-based Reviews and EMBASE. The authors agreed on the inclusion of 20 reports from 12 trials that met defined criteria. They also included five studies published since 1997 regarding the association between dental fluorosis and supplements. RESULTS: Eleven of the reports evaluated dosage schedules similar to that recommended by the American Dental Association. One potentially highly biased study of primary teeth of children during the first three years of life reported a 47.2 percent reduction in dental caries experience. Investigators in one trial involving 3- to 6-year-old children found a 43.0 percent difference, and another trial of children in this age group did not find a significant benefit. Researchers in several studies involving older children detected a significant reduction in caries increments in permanent teeth with the use of fluoride supplements. Fifteen of the studies had withdrawal rates of 30 percent or higher. All of the five included studies that evaluated the association between use of fluoride supplements and dental fluorosis found that use of the supplements increased the risk of mild-to-moderate fluorosis. CONCLUSIONS: There is weak and inconsistent evidence that the use of fluoride supplements prevents dental caries in primary teeth. There is evidence that such supplements prevent caries in permanent teeth. Mild-to-moderate dental fluorosis is a significant side effect. CLINICAL IMPLICATIONS: The current recommendations for use of fluoride supplements during the first six years of life should be re-examinedIs systemic fluoride supplementation for dental caries prevention in children still justifiable?
Introduction of systemic and topical fluorides into the prevention and control of dental caries represents the most significant issue in dentistry in the second half of the 20th century. Fluorides have brought a considerable decline in dental caries prevalence especially in countries with advanced economies. However expanding assortment of fluoride-containing preventives and oral cosmetics has brought some concerns regarding possible adverse effects due to multiple intake sources. This review of the literature on systemic administration of fluoride supplements in the prevention of dental caries summarizes data in historical, scientific and public health retrospective. Benefits and risks of this preventive measure with special respect to possible over intake resulting in dental fluorosis are evaluated. Based on the current state of the widespread presence of fluorides in oral hygienic means and employment of topical fluoride-containing preventives the recommendation of systemic administration of fluoride supplements addresses children at increased caries risk only, over three years old and invariably in individual dosage schedule related to fluoride intake background. The decision-making on the fluoride supplements prescription to children ought to be delegated on dentists and primary care paediatricians and by no means taken as a common preventive measure in paediatric population.